hybrida studios

Hybrida studior blev en stor framgång för Adapt

Adapt fick i oktober 2021 ta emot LLB Awards - Visionär, för sin tillväxtresa under pandemin. Med ett helt nytt affärsområde och en rad nyrekryteringar lyckades de växa och blomstra under pandemin. Nu fortsätter de att bygga ut verksamheten.

Adapt jobbar med att designa, producera och leverera audiovisuella upplevelser för fysiska, digitala och hybrida event. Adapt grundades 1995 i Bengtsfors av de två kompisarna Viking Grandin och Jonathan Olsson. Då ordnade de skoldisco och fick betalt i kontanter. Idag levererar de audiovisuella upplevelser för miljonbelopp. Under drygt 25 år har bolaget gjort en imponerande tillväxtresa. 2018 blev de utsedda till ett Gasellföretag av Dagens Industri. Under pandemin startade Adapt hybridstudior – vilket mötte efterfrågan från företagen och eventbranschen. I oktober tilldelades de LLB Awards - Visionär för sin imponerande tillväxtresa under pandemin.

– Det var väldigt roligt att få ta emot priset, det betyder mycket för oss att det kommer från vår egen branschförening. Det är våra kollegor och partners som uppmärksammat oss och det är väldigt hedrande, säger Viking Grandin, vd. 

Hybrida studior – nytt affärsområde

Adapt ställde snabbt om under pandemin. När projekten avbokades i takt med att smittspridningen ökade så bestämde de sig för att satsa på ett helt nytt affärsområde. De såg att företagen fortfarande ville få ut sina budskap, även om det inte gick att ses fysiskt. Då föddes idén till att bygga studior för streaming. Adapt började med att bygga en hybrid studio, i en lokal de redan hade. Syftet med lokalen hade tidigare varit att bygga ett demorum, men de ställde snabbt om och gjorde det till en studio. Den första studion öppnades i Stockholm redan i mars 2020 och snabbt därefter så byggdes det studior även i Göteborg. Idag har Adapt tre studior i Stockholm, två i Göteborg och en hybrid studio i samarbete med Fotografiska Museet i Stockholm.

– Vi insåg att vi behövde utveckla studior för att klara av pandemin men också för att vi såg att behovet skulle finnas kvar även efter pandemin. Vi tänkte inte att det var tillfälligt, utan snarare att vi skulle utveckla ett nytt affärsområde som skulle finnas kvar, säger Viking.

Idag är efterfrågan fortsatt hög på hybrida event och Viking tror inte att den kommer att minska. Han spanar på att hybrida eventet är här för att stanna och att det snarare kan bli krav i framtiden, att det alltid finns möjlighet att delta digitalt på fysiska event. 

– Kunder efterfrågar olika lösningar på hybrida möten. Vi tror att man inte kommer kunna säga nej till digitala besökare på fysiska event, utan att man kommer behöva erbjuda en digital del för att vara tillgänglig för alla, säger Viking.

Cinema connect skapar event med biokänsla

Under samma period så utvecklades Cinema connect, ett partnerskap med Filmstaden som Gunhild Fretheim på Adapt är ansvarig för. Med Cinema Connect kan Adapt livesända event till Filmstadens biografer, som finns utspridda i hela världen. Konceptet är uppskattat och det bokas event med biokänsla varje månad. 

– Biograferna har en fantastisk bra internetanslutning, väldigt bra ljud och bild. Det gör att när vi livesänder på biograferna kan man samla personer på flera olika orter i hela världen och skapa sändningar av hög kvalité. Man kan träffas fysiskt i lokalen och samtidigt ta del av ett globalt budskap, säger Viking.

I takt med att deras nya affärsområde har växt fram så har Adapt utökat personalstyrkan. I början av pandemin var de 24 medarbetare och idag är de drygt 40 stycken. Vad som kommer hända framöver för Adapt är svårt att förutspå, men som namnet antyder så kommer de fortsätta utvecklas och anpassa sig.