LLB

Livemusiken är tillbaka – dessa trender växer

Med lättade restriktioner kan vi se fram emot ett år fyllt av härliga liveupplevelser. Trenden bakom scen spås bli en mer hektisk produktion än vanligt, eftersom många lämnat branschen. Men vilka trender kan vi förvänta oss att se på scen i år?

I februari släpptes restriktionerna i Sverige och hela underhållningsbranschen jublade. Äntligen är det grönt ljus för att genomföra alla de produktioner som skjutits upp under pandemin, nu är stora publikhav och sprakande liveproduktioner inte längre en utopi. En av branschens största utmaningar är kompetensbristen, eftersom många bytt bransch under pandemin. För kollegorna i branschen är det många produktioner som ska fyllas och förfrågningarna fortsätter trillar in.

Terese Johansson, ljudtekniker på Soundshape, menar att även om det är många trender på gång inom branschen, så har de inte nått produktionerna än på grund av pandemin. Nu ligger branschens största fokus på att återstarta, men intresset för ny teknik finns och det kommer utvecklas mer när branschen kommer igång igen.

– Det är alltid svårt att förutspå vad som ska komma. Men om man ska försöka spå några trender som kommer framöver, så har vi exempelvis immersive sound som det pratas allt mer om både inom studio och live.

Terese menar att ljuddesign växt som begrepp även på live-sidan, att man vill skapa en större upplevelse med ljudets hjälp. Både när det gäller teater och show, men även när det gäller musikframträdanden.

– Vi ser en utveckling av immersive sound både när det gäller till in-ear mixning som t.ex. KLANG. Men vi har också på live-sidan system som L-ISA, Soundscape med flera, för att skapa en omslutande 3D upplevelse med ljudet. Den utvecklingen tror jag kommer att vi kommer se och höra allt mer.

LED och video ökar

På ljus-och bildsidan har LED länge varit en växande trend. Edvin Åsell jobbar som ljustekniker på Xpecta. Han menar att efterfrågan på LED-väggar fortsätter att öka, som ett resultat av att tekniken blir allt bättre, priset sjunker och inte minst för att LED är mer miljövänligt än glödlampor. Edvin menar att även om LED-väggar funnits länge så är de mer tillgängliga nu, även på mindre produktioner. Han har märkt att i samband med att LED-väggar vuxit fram som en allt mer självklar del, så har intresset för video också ökat.

– Om man tittar på Melodifestivalen genom åren så ser man att video är något som blir allt mer påtagligt på scen. Man rör sig ifrån dekor för att istället låta LED-väggar eller projektorer skapa landskapen på scenen.

Edvin ser en större efterfrågan på video, både på större och mindre produktioner. Video som förstärker budskapet skapar en effektfull helhetsupplevelse. Materialet ska tillföra något utan att stjäla uppmärksamhet från själva akten, men vad videomaterialet ska innehålla finns det enligt Edvin ingen självklar formula för.

– Det är inte så lätt som att säga exakt vad det ska vara, det är ju det som är så underbart med detta jobbet –  det är så otroligt kreativt! Jag tror att man kan visa vad man vill så länge det är snyggt och tillför något. Man kan tänka på all teori bakom ljus och video, men i slutändan så handlar det om att skapa något som ser bra ut.

Vill du lära dig mer om trender inom branschen? Boka din plats på LLB Expo i höst!